Ga naar hoofdinhoud
Uncategorized

Problematiek HVAD Heartware Medtronic

Door 17 augustus 2021december 12th, 2022Geen reacties

Wat is een HVAD

De HVAD staat voor Heartware Ventriculair Assist Device en is een type steunhart, LVAD, dat in Nederland werd geïmplanteerd van 2010 tot juni 2021. In 2016 is HeartWare overgenomen door Medtronic.
Deze HVAD was het tweede type steunhart dat in gebruik genomen werd na de HeartMate II van de firma Thoratec (overgenomen door Abbott)

De HeartMate 3 is de opvolger van de HeartMate II, maar qua uitvoering gebaseerd op de HVAD.

Reeds langere tijd werd duidelijk dat de HVAD steeds meer zwakke punten had, waar Thoratec van kon leren om een veilige pomp met dezelfde technologie te ontwikkelen, de HeartMate 3.

Probleem bij opstarten pomp

Begin juni kwam voor ons geheel onverwacht het bericht dat Medtronic gestopt was met het implanteren van de HVAD! Zie hier dat artikel

Er waren verschillende problemen met deze pomp geconstateerd, maar het meest zorgelijke was dat het diverse keren voorgekomen was dat wanneer de pomp om wat voor reden dan ook stil kwam te staan, deze niet opnieuw wilde opstarten!

Dit had al diverse mensenlevens gekost en uiteindelijk is besloten deze LVAD niet langer meer te gebruiken.

De patiënten die de HVAD op dat moment nog hadden, zouden zo goed mogelijk begeleid worden en alle aandacht blijven krijgen die er vóór die tijd ook voor hun was!

Helaas heeft deze problematiek ook slachtoffers gemaakt in Nederland.

Lees hier het verhaal van Christina.

Diverse informatie over de problematiek bij HVAD:

Wat kan je doen als dit je overkomt!

Hierboven zie je de controller met de alarmeringen die daarbij horen.

Op de controller staat de melding: ‘No flow of VAD gestopt verwissel controller’

Belangrijk is het deel No flow of VAD gestopt: verwissel de controller ALLEEN als deze melding er staat! (zie ‘What to do’) 

Als de pomp het nog doet, dat voel je als patiënt, mag de drive-line niet losgekoppeld worden!

Immers als je de controller loskoppelt, staat op dat moment de pomp stil en veróórzaak je het probleem als de pomp niet wil opstarten!

Bel onmiddellijk het ziekenhuis en vraag om instructies!

Klik hier voor een aangepast protocol gemaakt door LVAD.nl

Staat de pomp stil en is de patiënt bij kennis, ga zo snel mogelijk naar je ziekenhuis of bel 112 en vraag om een ambulance!!

Staat de pomp stil en is de patiënt bewusteloos? Bel 112 en vervang de controller!

  • Bel 112
    • en zeg dat het gaat om een reanimatie van een LVAD patiënt (dan is de ernst duidelijk en weten ze dat het een LVAD betreft).
    • Geef het juiste adres met postcode, indien mogelijk vraag hulp aan iemand die de ambulance de weg wijst.
    • Zeg dat de ambulancebroeders contact op moeten nemen met jouw LVAD-team, Utrecht: (088) 756 05 00‬; Leiden: 0651 15 90 90 (tussen 9.00 en 16.00 uur) of 071-52 99 157
  • Sluit de reserve-controller aan op minimaal één volle batterijen en/of de stroomkabel (let op: stekker van stroomkabel in stopcontact!)
  • Leg de reserve-controller zodanig neer dat de drive-line in één beweging van de ene controller in de andere geklikt kan worden
  • Bekijk de instructies die hiernaast getoond worden om zo goed mogelijk voorbereid te zijn
  • Op het moment dat de pomp opstart, stopt het alarm en zie je op het scherm de waardes verschijnen die je normaal gesproken ook ziet.
  • De pomp start niet op!
  • Start reanimatie: 30 keer pompen niet dieper dan 5 á 10 cm., 2x beademen
  • Blijf gelijktijdig proberen de pomp weer werkend te krijgen, check of alles goed aangesloten is en de power aan beide zijdes van de controller 4x groen aangeeft
  • Mogelijkheid is ook om de controller te ‘resetten’ zodat de procedure van het opnieuw opstarten geactiveerd wordt. Dit kan door de drive-line los te koppelen van de controller en na enkele seconden weer aan te sluiten.
  • Vanuit het systeem krijgt de pomp 30x een impuls om op te starten
  • Is dit na 1 minuut nog niet gelukt, verwissel nogmaals de controller of…
  • Haal de drive-line los, wacht 2 seconden (om te resetten) en sluit weer aan,  de pomp zal dan wederom 30x proberen op te starten

Hieronder een video met uitgebreide uitleg over de alarmen en wat te doen als hulpverlener (Engelstalig)

  • Blijf dit herhalen als de pomp niet wil opstarten (Let Op, dit is nog niet eerder uitgeprobeerd, maar misschien werkt het!)
  • Bel het LVAD team van jouw ziekenhuis: Utrecht: (088) 756 05 00‬, Leiden: 0651 15 9090 tussen 9.00 en 16.00 uur, daarna: 071-52 99 157
    • Zeg dat 112 gebeld en op de hoogte is
    • Vraag of zij al contact hebben gehad met de ambulancebroeders
    • Vraag welk ziekenhuis in de buurt een hartlong-machine heeft waar de patiënt op aangesloten kan worden met de instructies van het LVAD-team

Belangrijke informatie over de problematiek van HVAD

Per 3 juni 2021 mocht de HVAD niet langer meer geïmplanteerd worden. Dit naar aanleiding van diverse problemen die geconstateerd werden. Nadien zijn er meerdere problemen gekomen bij zowel de pomp, de controller als de batterijen.

Hieronder willen wij deze informatie delen middels links naar de betreffende artikelen. Als er meer informatie bekend wordt, zal dat hier verder gedeeld worden.

Class I recall Pump Weld Defect FDA, USA April 28, 2022

Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd, ministerie VWS 4 augustus 2022;

PDF die hierbij hoort: Lasprobleem pomp oproep Medtronic

Class I recall Battery Failure FDA, USA June 28, 2022

Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd, ministerie VWS 29 juni en 12 juli 2022

PDF’s die hierbij horen 1 bij ontvangst ondeugdelijke batterijen: Batterij probleem ontvangen batterijen NL

en 2 voor de mensen die deze batterijen niet ontvangen hebben: Batterij probleem overige ontvangers NL

Publicatie van DAIC 25 augustus 2022 met uitgebreide lijst met recalls en aanbevelingen. 

ProPublica met een uitgebreid artikel, 5 augustus 2021

First recall FDA USA March 1, 2021